Hoeveel mag mijn auto trekken !

Hoeveel mag mijn auto trekken.

Het is elke keer weer een puzzel, hoeveel mag mijn auto trekken. En hoeveel weegt mijn caravan.. Leeggewicht, totaalgewicht, totale massa.. Of dat niet genoeg is, dan is het ook nog de vraag of je met B of BE mag rijden.. 

Nu kunnen we heel veel tijd aan uw combinatie besteden, maar hier is een hele mooie website voor. U voert daar uw auto gegevens in, en meld uw caravan aan.. En deze berekend uw rijbewijs en of het verstandig is de weg op te gaan met uw combinatie. Natuurlijk gaan we wel in op het rijbewijs en op kogeldruk.. Waarbij bandenspanning ook niet vergeten mag worden.

 

Kogeldruk en slingeren

Heel vaak kwam weer het afgelopen jaar de vraag binnen, mijn caravan slingert zo?. Meeste mensen denken dat de as/vering van de auto aangepast moet worden. Nu beweren we niet, dat dit soms ook het geval is. Maar vaak komt dit door verkeerde belading en of kogeldruk. 

De basis voor belading is simpel, het zware gewicht rond de as in het midden. En hoe meer belading, blijft u zo laag mogelijk. Heeft u een fietsenrek voorop met fietsen, kunt u na de as meer laden. Heeft u fietsen achterop, gebruikt u dan bij de tafel voorin of in de kasten op de vloer voorin, meer zwaardere spullen. 

Het beste is een kogeldruk van rond de 70 kg, dit kunt u meten door (nieuwe caravans op de kogeldruk meter op de dissel te kijken) of de disselweger als hiernaast onder de kop van de kogel te zetten en dan de poten in te draaien. Vergeet ook niet het neuswiel.. U zult merken met deze dissel meting, dat u bij 70 kg alweer een caravan heeft die bijna niet meer slingert

Wat betekend totale massa

Het begint bij het leeggewicht, dit is de caravan in de basis.. dit is bijvoorbeeld 1100 kg. Dan heb je rijklaar gewicht, dit is je gewicht zoals je vertrekt.. Met gevulde gasflessen, volle watertank, gevulde spoelwater tank wc en gevulde boiler. Met alle toebehoren van de caravan. Dan zit je in dit voorbeeld op bijvoorbeeld 1250 kg.. Dan heb je ook nog het zelf te vullen gewicht. Stel dit is 1400 kg.. Dan mag je dus zelf nog 150 kg aan stoelen, eten en bijvoorbeeld kleding meenemen. 1400 kg zou dus je auto op kenteken moeten kunnen trekken. Nu bieden de meeste dealers ook de mogelijkheid om je caravan te verhogen. Bijvoorbeeld 1600 kg. Dan krijg je vaak een andere as, banden e.d. Kosten regelmatig 250 euro extra. Nu moet je auto dan ook 1600 kg kunnen trekken. Dus houd u daar dus rekening mee, als u dus deze optie besteld. Verlaging kan ook later, maar daar betaald u best veel geld voor. En dat zou zonde zijn, maar niet onmogelijk bij een herkeuring. 

Nou mag mijn auto 1600 kg trekken, en hij weegt 1700 kg, samen is dat dus 3300 kg totale massa.. Dit moet onder de 3500 kg zijn. In de praktijk zie je vaak een bestelbusje rondrijden met een caravan erachter. Dit kan, maar weegt meer dan 3500 kg samen. Als je in Frankrijk of Duitsland bent, maar officieel ook in de rest van Europa en Nederland. Ben je Tacho plichtig, wordt niet vaak op bekeurd, maar is wel mogelijk. Ook is een ander rijbewijs dan vereist. Het is dus zaak om onder de 3500 kg te blijven. Auto moet zwaarder zijn dan auto, dan is B voldoende. Is caravan zwaarder dan de auto, en onder de 3500 kg.. Dan heeft u B+ oftewel BE voor nodig.. Twijfel, kijkt u dan naar het artikel hierboven, en u rekent het eenvoudig na.

Hij slingert en wat nu

Leest u alles erop na, en u krijgt ontelbaar veel adviezen. Vroeger werd er gezegd, geef gas bij en het is verholpen. Maar door de zwaardere caravans, lichtere motoren.. Is dat nu af te raden.. De meeste auto’s kunnen gewoonweg niet snel versnellen, dus wat is de andere optie.. Gewoon een paar keer remmen, en dat flink en dan gelijk lagere versnelling en optrekken.. Dit is de enigste verstandige manier.. 

Shopping Basket